- January 2019 (1)
- September 2018 (1)
- Juni 2018 (1)
- Maj 2018 (1)
- April 2018 (1)
- Mars 2018 (2)
- February 2018 (1)
- September 2017 (2)
- Juni 2017 (2)
- Maj 2017 (2)
- Mars 2017 (1)
- February 2017 (1)
- December 2016 (1)
- Oktober 2016 (1)
- September 2016 (3)
- Augusti 2016 (1)
- July 2016 (1)
- Maj 2016 (1)
- April 2016 (1)
- Mars 2016 (2)
- February 2016 (1)
- December 2015 (1)
- November 2015 (2)
- September 2015 (1)
- Juni 2015 (1)
- Maj 2015 (1)
- Mars 2015 (1)
- February 2015 (1)
- January 2015 (1)
- December 2014 (1)
- November 2014 (1)
- September 2014 (1)
- Augusti 2014 (1)
- April 2014 (1)
- February 2014 (1)
- November 2013 (1)
- Oktober 2013 (1)
- September 2013 (2)
- Juni 2013 (1)
- April 2013 (1)
- Mars 2013 (2)
- January 2013 (1)
- December 2012 (1)
- Oktober 2012 (1)
- September 2012 (1)
- July 2012 (1)
- Maj 2012 (1)
- April 2012 (1)
- Mars 2012 (2)
- January 2012 (1)
- December 2011 (1)
- November 2011 (2)
- Oktober 2011 (2)
- September 2011 (1)
- Augusti 2011 (1)
- Juni 2011 (1)
- Maj 2011 (1)
- November 2010 (4)
- Augusti 2010 (1)
- Maj 2010 (2)
- April 2010 (4)
- Mars 2010 (1)
Augusti 2010
Spårbilar ett alternativ när Värmdö växer
Redaktionen 2010-08-10Värmdö kommun utanför Stockholm står bokstavligt talat i ett vägskäl: ska man satsa på fler trafikleder för bilar eller på någon typ av spårbunden kollektivtrafik?
För centerpartisten Hans Lindqvist är svaret givet eftersom han sedan länge intresserat sig för spårbilar och är ordförande i nätverket KOMPASS.
- Det råder stor politisk enighet om att fortsätta utreda möjligheterna att bygga ett spårbilsnät både lokalt i Värmdö och som förbindelse via Nacka till Slussen. Alla sju partier i fullmäktige står bakom det, förklarar Hans.
Anledningen till det ökande resandebehovet är en kraftig befolkningsökning och det faktum att kommunen fyrdubblar sin befolkning sommartid när fritidshusen fylls med sommargäster. Idag saknas spårbunden kollektivtrafik och majoriteten av dem som reser till och från kommunen åker i egen bil.
- Till de tyngsta argumenten hör förstås miljö- och klimatfrågorna men också att vi inte vill bygga sönder Värmdö med fler stora vägar. Spårbilsnät kräver mindre markutrymme och är dessutom billigare att bygga än vägar. En förlängning av tunnelbanan till Nacka, som landstingsoppositionen pratar om är inte realistiskt i jämförelse. Det skulle kosta mycket mer i både tid och pengar.
Samfinansiering nödvändig
Finansieringen är som alltid vid nya infrastruktursatsningar en knäckfråga. Att kommunen ensam skulle stå för investeringen är uteslutet, anser Hans. I stället skissar han på en samfinansiering.
- Kommunen är självskriven, liksom SL och staten men även näringslivet här ute har mycket att vinna och borde därför vara med och betala.
- Spårbilarna kommer, det är bara en fråga om vilka som hinner först. Städer världen över, inte minst i USA, är intresserade och Värmdö är bara en av femton svenska kommuner som vill vara med i den första utbyggnadsvågen.
Bättre underlag behövs
Ulf Brandt, som är fastighetsutvecklare på SL har hört talas om Värmdös ambitioner på spårbilsområdet men tycker att kommunerna i nätverket KOMPASS i första hand borde göra gemensam sak för att få till stånd den pilotanläggning som kallas för Via Academica.
- Det behövs ett fullskaligt test av teknologin och Via Academica, som skulle binda ihop Kungliga Tekniska Högskolan med Universitetet och Karolinska Institutet är ett mycket bra alternativ, tycker jag. Om pilotanläggningen sedan blir en framgång så kan spårbilsnät byggas på många fler platser.
Även Olof Stenhammar, finansman och entreprenör som driver besöksanläggningen Siggesta Gård på Värmdö, förordar en noggrannare utvärdering.
- Det är klart att det vore bra ur miljösynpunkt men jag betvivlar att det finns ekonomi i att bygga spårbilsnät till så pass avlägsna platser.
Hans Lindqvist tar tvivlet med ro.
- Opinionen rör sig ändå i rätt riktning. Spårbilar betraktas inte som science fiction längre. I alla fall inte på Värmdö.
Titti Knutsson